Kattmögel!!!??

Jag har en förmåga att läsa fel rätt ofta och förvränga till min egna version så det blir lite roligt av det hela. Särskilt när jag läser dagstidningar.
En dag läste jag i Tidningen Ångermanland en artikel vars rubrik löd "Kattmögel avslöjad i dansk video". Det blev för svårt för mig, fick offra en livlina och ringde en vän. "Sara, va fan är kattmögel för nånting!?" Hon hade inte en aning, tack så mycket, skulle ha frågat publiken i stället. Utan att läsa artikeln drog jag min egen slutsats av det hela:

"En norsk bondkatt kröp för en månad sedan in i en dansk pensionärs video och blev fast där, då vederbörandes ägare varken såg eller hörde särskillt bra och därmed inte kunde trycka på eject. Efter en tid hade katten dött och möglat. Kort därefter var några representanter ur HDFF (Husdjursfrämjandets förening) ute på en liten inspektion hos alla husdjursägare för att göra en undersökning om hur väl omhändertagna husdjur blir i Danmark. Ordförandet i föreningen kände en oerhörd stank i närheten av TV:n. Förfärligt nog hittade de en möglig katt inuti videon. -Usch, det var fruktansvärt, jag har aldrig varit med om att en katt har blivit så illa behandlad. Det här kommer vi naturligtvis att anmäla, sa herr ordförande Brutengren i danska tv 2 igår kväll."

Nu stod det ju inte så här i tidningen. När jag läste rubriken en gång till såg jag att det stod "Köttmögel avslöjad i dansk video". Det var ett gäng danskar som hade gjort en videofilmsnutt om hur dålig hygienen är i danska slakterier. Mögligt kött som hängde bland färskt kött och rester i kvarnarna som spred bakterier vidare till de färdiga produkterna et.c.

Så fel det kan bli ibland. 

bruten

Herr ordförande Brutengren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback